جمعه، خرداد ۲۰، ۱۳۸۴

هنر تبلیغات

اگر بخواهیم از زاویه هنری به تبلیغات کاندیداهای انتخابات صوری این دوره بنگریم تنها پوسترهای قالیباف دارای جذابیت است و البته چهره وی نیز در این جذابیت بی تاثیر نیست.عکاسی به نحوی صورت گرفته تا عیب وی ( تاس بودن سر ) را بپوشانند و در هیچ یک از عکس ها بالاتر از پیشانی را نمی بینیم .در یکی از عکس ها حلقه ازدواج و قسمتی از ساعت او نیز مشهود است تا نشانی باشد بر تعهد و دقت و وقت شناسی .لازم به تذکر است که اگر آقا مجتبی خامنه ای فرزند تندروی رهبر تندروی ایران حامی مالی و معنوی هر شخصی باشد مسلما تیم تشکیلاتی او قوی ترین تیم انتخاباتی خواهد گشت . با این وجود اگر قالیباف رای لازم را کسب نکند حداقل به یکی از قابلیت های خود پی برده و می تواند به جای ریاست جمهوری به عنوان مانکن و مدل عکاسی به کار خود ادامه دهد ! شاید هم با احمد نجفی تبدیل به یک زوج هنری شوند و حسابی به امر به معروف و نهی از منکر دخترهای ساده دل و هنردوست بپردازند.

هاشمی رفسنجانی بهرمانی نیز علاوه بر شگردهای تبلیغاتیش از پوسترهایی با ابعاد نامتعارف و جدید ( در ایران ) استفاده می کند ، البته گمان می کنم طبق قانون طول و عرض تبلیغات و پوسترها باید از استاندارد خاصی تبعیت کند که در این صورت هاشمی رفسنجانی قانون شکنی کرده و باید این تبلیغات را جمع آوری کند. ولی کارناوال هایی که هر فردی از ستاد او 50 هزار تومان می گیرد را که نمی تواند جمع آوری کند چراکه اساسا آنها به او وابسته نیستند !

مضحک ترین پوسترها مربوط به کروبی است که با هر بار دیدن لبخند مصنوعی و ژست متفکرانه و روستایی او حسابی خرسند و شاد می شوم !

بدترین تبلیغات هم متعلق به احمدی نژاد است که بیشتر به آگهی ترحیم شباهت دارد و البته لیاقت بیشتر از این را هم ندارد.

تبلیغات معین در روزنامه ها بد نیست . البته عکس های مریم زندی که متخصص پرتره است بی نقص ، جذاب و زیباست.در حقیقت بر خلاف قالیباف این چهره و فیزیک معین است که دست و پا گیر شده و حتما تمام مشارکتی ها غبطه می خورند که ای کاش ما هم شخصی مثل قالیباف داشتیم .

تبلیغات لاریجانی هم مثل چهره اش بیروح و بی تاثیر است و بیشتر موجب آزار و اذیت بیننده آن می شود . در یکی از سالها اگر اشتباه نکنم در بلغارستان رییس جمهور به علت استفاده از شعر یکی از شعرای محبوب کشور بدون رعایت Copy Right و کسب اجازه از خانواده شاعر جریمه سنگینی شد .امیدوارم لاریجانی را نیز به خاطر استفاده از " هوای تازه " جریمه سنگینی کنند . البته اگر کسی زحمت شکایت کردن را به خود بدهد.

تبلیغات رضایی ، مهرعلیزاده را هنوز ندیده ام ولی مسلم می دانم که تبلیغات آنها هم بهتر از کروبی و لاریجانی نخواهد بود .

دو چیز در تمام پوسترها دیده میشود : یکی این که هیچ کدام صحبتی از خمینی نمی کنند و دوم اینکه درهمه آنها عینک نقشی اساسی دارد .

با این که می خواستم از منظر هنری به تبلیغات نگاه کنم ولی کاملا از آن فاصله گرفتم ، به هر حال بدون ادیت و تغییر متن را در وبلاگ قرار می دهم شاید بعدا دوباره به آن پرداختم .