جمعه، خرداد ۲۰، ۱۳۸۴

I am sam

مطمئنا اگر میشل فوکو فیلم "I am Sam" را تماشا می کرد حسابی لذت می برد. واقعاً فیلم لطیف و متفکرانه ای هست. در آغاز و در زمان تیتراژ ابتدایی پیش فرض های تماشاگر به زیر سوال برده می شود ، هنگامی که متوجه می شویم ظرافت و دقت وسواسی در مرتب کردن به یک جنتلمن متعلق نیست و مربوط به یک عقب افتاده ذهنی است و شاید هم باید در تعریف این دو واژه تجدید نظر کنیم و یا اصلا این دو را از فرهنگ لغات حذف کنیم !!!

نقش بستن نام فیلم هم دارای جذابیت و دقت خاصی بود و به نحوی لکنت زبان را یادآور می شد .ساختار قدرت و نقشی که افراد در به وجود آمدن قدرت دارند بسیار زیبا بیان می شود و مدام با طبقات مظلوم واقع شده مواجه می شویم : بیماران روانی ، کودکان ، زنان ، کارمندان و حتی حیوانات .

در نهایت در آخر فیلم باز هم بیننده شوکه می شود ، باز هم ساختار قدرت ولی این بار بر خلاف همه آنچه تا کنون دیده ایم : داور مسابقه فوتبال وقتی یک بازیکن موفق به گل زنی می شود او را در آغوش می کشد !

بازیگری سه نقش محوری فوق العاده و حیرت انگیز است ، انتخاب موسیقی نیز با دقت و سلیقه فراوان همراه بوده همواره موجب تقویت حس جاری در نمایش می شود.

"The Eighth Day" فیلم دیگری محصول فرانسه است که دارای شباهت هایی با این فیلم می باشد. گویا

Sean Penn از این فیلم برای ایفای نقش خود الهام هایی گرفته است.