جمعه، خرداد ۲۰، ۱۳۸۴

Silence must be heard

انتخابات را به اشتباه رکن ابتدایی هر دموکراسی می پندارند ، در صورتی که اساس دموکراسی حکومت قانون ( مطابق با حقوق بشر ) و نظام پارلمانی می باشد و پس از آن انتخابات در جایگاه دوم مطرح می گردد. ساده اندیشی سبب بروز اشتباه فاحش تری نیز شده و برخی هر کشور برگزار کننده انتخابات را دموکرات می انگارند و این در حالی است که حداقل در مورد برگزاری انتخابات و صرف نظر از میزان قدرت و ثبات منتخب یا منتخبین آنچه دارای اهمیت گزاف است عادلانه بودن و سلامت آن می باشد .

انتخابات و سیستم های انتخاباتی چنان مهم و پیچیده اند که منجر به پدید آمدن دانشی جدید با عنوان Psephology گردیده اند . به طور کلی سیستم های انتخاباتی یا majoritarian و یا Propotional . نوع اول اکثریت گرا و دومی نسبی گراست . Kenneth Arrow برنده جایزه اقتصاد نوبل در سال 1972 جهت برگزاری انتخابات آزاد 5 خصیصه را نام برده و ثابت نموده هیچ سیستم انتخاباتی همه این خصایص را با هم نمی تواند داشته باشد .چهار مدل عمده برای انتخابات موجود است :

1)First past the post : این مدل جهت جلوگیری از به قدرت رسیدن سریع احزاب تازه تاسیس استفاده می شود و در برگه رای فقط یک نام نوشته می شود. از جمله احزابی که به سرعت تمام قدرت را در دست گرفت حزب نازی آلمان بود .در ایران نمونه جدیدش آبادگران بود که به سرعت قسمت عمده قدرت را در دست گرفت ، البته نه به خاطر محبوبیت بلکه به علت عدم شرکت مردم در انتخابات .

2) Approval voting : در این سیستم چند اسم بدون داشتن الویت در برگ رای نوشته می شود .

3)Ranked vote : چند نام را به ترتیب الویت در برگه وارد می کنند .

4)Ranging vote : به هر کاندیدا امتیازی بین 1-10 اختصاص می یابد و پیچیده ترین سیستم انتخاباتی است .

با این همه همانطور که گفته شد حتی استفاده از این روش ها هم تضمین کننده انتخابات آزاد نیست . تبعیض قایل شدن بین کاندیداها در استفاده از ابزارهای تبلیغاتی و رسانه های جمعی و محدود کردن کاندیداها به طرق غیر دموکراتیک از جمله مهم ترین نشانه های انتخابات ناعادلانه است . Noam Chomsky زبان شناس و نظریه پرداز سیاسی شهیر معتقد است که در ایالات متحده نیز با توجه به نقش رسانه ها و مدیریت آنها کاندیداها به مساوات از امکانات رسانه های جمعی نمی توانند بهره مند شوند .

ازدیگر نمودهای ناسالمی انتخابات که مختص به رژیم های دیکتاتوریست به برگزاری انتخاباتSingle candidate یا تک نامزدی وFalse diversity که در آن همه نامزدها از شرایط موجود دفاع می کنند می توان اشاره کرد ، مانند انتخابات سوریه ، عراق و فلسطین که از این سه فقط سوریه این شرایط را حفظ کرده است .

تخریب و تبلیغات منفی یا Negative campaigning که دارای شگردهای فراوان و حتی خطرناک است و تقلب در شمارش آرا هم از جمله اعمالی هستند که سلامت انتخابات و نتایج آن را زیر سوال می برند.

2 Comments:

At ۸:۱۲ قبل‌ازظهر, خرداد ۲۲, ۱۳۸۴, Anonymous ناشناس said...

سلام. وبلاگت رو از طريق كامنتي كه در وبلاگ پژوهشي در هنر نوشته بودي پيدا كردم. بخشي از مطالبت رو مطالعه كردم و بقيه رو در فرصت ديگري خواهم خواند. مطالبت خوندنيست از اين پس نوشته هات رو دنبال خواهم كرد. متشكرم

 
At ۱۰:۲۹ قبل‌ازظهر, آبان ۰۱, ۱۳۸۴, Anonymous ناشناس said...

I am so proud of you to have such a intellectual view of iran"s political and corrupted islamic regime. it is such a shame to see iran's young people's energy go to waste.

 

ارسال یک نظر

<< Home